Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av The Commuter, amerikansk film fra 2018

Action, Thriller Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 15 år

Trailere

  The Commuter - Trailer 23.10.2017

Neeson i småsnedig togthriller

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.09.2018]

Mister MacCauley er 60 år gammel og mister jobben som forsikringselger. Da er gode råd dyre, særlig siden familien lever fra hånd til munn og at sønnen snart skal begynne å studere. På toget på vei hjem skjer det noen mystiske ting. Da får hovedpersonen et valg han må ta stilling til. Det viser seg at han trenger penger og de får han, men han må gjøre noe i retur. Noen følger med på ham og konas liv og sønnens liv står på spill om han ikke gjør som han blir fortalt. Han gjør som han blir bedt om, men skjønner at han har blandet seg i en delikat affære, og dette er bare begynnelsen, for snart begynner folk å dø rundt ham...

Annonse:

Jeg antok at dette skulle være en thriller, da Liam Neeson nesten utelukkende spiller i slike spennende sjangerfilmer, og det er dette også. Liam Neeson har et fjes som du får sympati for. Det har han hatt siden han spilte i ‘Scindlers liste’ på 1990-tallet og til han slo seg opp med Taken-filmene. Filmen begynner med at Michael MacCauley og kona våkner opp til en ny morgen. Filmen starter som et drama der vi blir kjent med hovedpersonen. Alt begynner litt traust, men bygger seg opp til noe interessant underveis. Rundt 20 minutter inn i filmen begynner ting å skje.

Regien er ved Jaume Collet-Serra, kjent fra en rekke andre Liam Neeson-thrillere. Han gjør nok en grei thriller. Vi får noen stilige scener som da kameraet beveger seg gjennom alle vognene i toget i en rett linje. I tillegg er konseptet godt nok til å basere en film på, men ting kunne vært mer intensivt i starten. Hovedpersonen tåler også mye juling og rollefiguren har litt utvikling i løpet av filmen. I begynnelsen vet vi ikke helt hvor hans grenser går, men han er en handlingens mann og hvor grensen hans går er det du skal få avslørt i løpet av thrilleren.

Det er også litt action i filmen i form av slåsskamper og togaction. Liker de mange nervepirrende scenene i filmen, som da hovedpersonen henger under toget og toget begynner å bevege seg igjen og han må ut og inn på toget igjen. Elsker også en del av tvistene underveis. Rundt halvveis blir filmen ekstra spennende. Da vet jeg ikke helt hvor dette vil ta veien videre og hvor moroa virkelig begynner. Det er interessant å se hvordan hovedpersonen løser hindringer han møter på sin vei. En del ganger føler jeg det er vanskelig å se hvordan hovedpersonen skal komme seg ut av alt klisteret.

Konklusjon
Alt i alt likte jeg denne filmen ganske godt. Den er drivende spennende og underholdende på sitt beste. Jeg trekker litt for at filmen bruker litt for lang tid på å komme i gang, men om du er fan av finurlige thrillere er dette noe du bør prøve deg på. Liam Neeson er også et bra anker i filmen og viser oss hvorfor han er den ultimate thrillerkongen de siste 10 årene. Du vet hva du får med Neeson og denne filmen er intet unntak. Likte også hvordan filmen også klarte å overraske meg innimellom. Likte også slutten greit, selv om den var noe enkel. Det som i alle fall er sikkert er at filmen hadde en del å by på underveis, og kanskje filmen også kunne vært mer intens om den hadde vært en del kortere. Synes særlig noen scener var noe langstrukket i starten.

Terningkast: 4-




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- The Shallows - Hai-skrekk som heldigvis ikke går helt på grunna
- Run All Night - Rekordkald Neeson i brutal og visuell thriller
- Non-Stop - Spennende 'who dunnit' på flyet
- Ukjent ID - Liam Neeson i en thriller som lover mer enn den kan holde

Diskusjon

Omtalespalte: Thriller

Den filmatiske ’thrilleren’ spiller på det engelske ordet ’thrill’, altså ’å gyse’ og få en ’spennende opplevelse’. Som en nær filmatisk slektning av genren skrekk/grøsser, frembringer gjerne også thrilleren derfor spenning og engstelse i oss, dog vanligvis da med mer lavmælte toner, stil og grep. Spenningen ligger gjerne i karakterene, deres utvikling og oss som seeres relasjoner og engasjement i dem, mer enn i rene filmatiske skrekkgrep og skremselstaktikk. Det normale trues og brytes ofte opp og skaper spenningen, og i tilfellet det nevnte menneskelige aspektet brukes gjerne betegnelsen ’psykologisk thriller’ som en av mange undergenre av thrilleren.
Les flere spalteomtaler: Thriller
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(3,5 av 6 - 33 stemmer)

Kritikker i media

  • Globe and Mail
  • Filmfrosk (Youtube)
  • Filmfront
  • KinoMagasinet
  • Krismunthe.wordpress.com
  • Boston Globe
  • Chicago Tribune
  • St. Louis Post-Dispatch
  • Mark Reviews Movies
  • Metro
  • Forbes
  • Killer Movie Reviews
  • Indiewire.com
  • IGN.com
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Berlingske Tidene
  • Politiken (Danmark)
  • Jyllands-Posten
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • B.T. (Danmark)
  • RogerEbert.com
  • Reelviews.net
  • Austin Chronicle
  • Toronto Star
  • Newsday
  • Heyuguys.com
  • Verdens Gang

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.