Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Imitation of Life, amerikansk film fra 1959

Drama, Romantikk Spilletid: 125 minutter

Sterkt om rase, klasse og kjønn

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.08.2018]

Filmen åpner med en sanger som synger om at et liv uten kjærlighet er som en imitasjon av livet. Vi ser barna leke sammen og jenta med farget mor liker ikke å leke med de fargede dukkene. Barnet vil ikke være farget og ønsker at hun er hvit. Det er ikke kjekt å bli satt i bås som mindre verdt på grunn av hudfarge. Disse scenene er ganske hjerteskjærende.

Annonse:

Filmen viser hvor hardt og rått Hollywood er for kvinner. Lora vil bli skuespiller, men vil ikke gjøre det uansett midler. Hun vil ikke ta nakenfoto og vil ikke ligge med regissører, men skal bli skuespiller uten slikt snusk. Hun vil vise at hun er noe med å bygge opp en karriere, men setter til side kjærligheten. Filmen følger Lora og livet hennes over mange år.

Regien er ved Douglas Sirk, og dette er den første filmen jeg ser av den gamle mesteren, og jeg synes Sirk gjør veldig mye rett med filmen som var hans siste Hollywoodfilm. Synes alt fremstår som veldig helhetlig hele veien. For noen blir dette kanskje litt overtydelig, men jeg elsker de store følelsene og alt det viktige som filmen tar opp. Filmen er også visuelt slett vakker med klare og sterke farger. Det blir mye byfoto i filmen av leiligheter, teaterscener og spisesteder. Mot slutten får vi også se idylliske omgivelser på landet fra hesteryggen med kjærligheten som bakteppe.

Litt rart at datteren til Annie, Sarah Jane, ikke er farget, men det gjør egentlig filmen enda sterkere. Og jo lenger ut i filmen vi kommer, jo mer misliker Sarah Jane sin opphav og begynner å hate at moren er der for henne. Annie flytter inn på et lite rom hos Lora Meredith. Annie er takknemlig for at hun får bo hos Lora og lager mat og tar litt av husstellet som takk. Men Lora liker ikke at folk tror at Annie er hennes tjener.

Hovedrollefiguren er en dame med bein i nesen. Hun liker å gjøre alt på sin egen måte og ikke la andre styre henne, men av og til blir hun litt lurt. Liker hvordan komedien leker med hovedrollefiguren og hennes prinsipper kontra hennes ambisjoner. Filmen har også mange lag og filmskaperen balanserer hele veien handlingen på en både logisk og troverdig måte uten at vi gjennomskuer helt og faller ut av filmen av manusmessige poenger. Det gjør filmen mer leken og interessant i dramadelen.

Jeg liker rollefigurene i filmen. De er alle ganske forskjellige og alle spiller sin rolle for å få frem helheten i dette dramaet. Annie er den snille og oppofrende moren og så har vi hennes opprørske datter Sarah Jane, som ingen kan temme. Lora lever sitt liv og bryr seg om de fargede og hennes datter er stort sett søt og snill. Så har vi Steve som er forelsket Lora, imens Loras datter er forelsket i Steve. Filmen har mange hjerteskjærende øyeblikk som da Sarah Janes kjæreste finner ut at hun har en farget mor og Sarah Jane ligger i rennesteinen og griner etter at kjæresten slår opp. Og de fleste tårevåte øyeblikk er villstyringen Sarah Jane innblandet i.

Jeg fikk skikkelig klassikerfealing når jeg så filmen. Selv om dette minner litt om en såpeopera, men jeg kjøper det jeg får presentert fordi regien og skuespillet er såpass gjennomarbeidet. Liker også at manuset har mye budskap og interessant tematikk som var spenstig for sin tid. Det er mye dynamikk og turbulens i handlingen. Med andre ord er det ikke lett å si hvor helt hvor dette tar veien. Det er mange store og engasjerende øyeblikk i filmen. Det gjør dette til en berg og dalbanetur reint følelsesmessig. Slutten er også herlig klassisk og filmskaperen viser at dette fremdeles holder mål og har mye krutt innabords.

Konklusjon
Dette er en sterk film. Filmen er svært engasjerende hele veien og handlingen føles frisk med sterke temaer som rase, klasse og kjønn. Det gjør dette til en stor klassiker som har blitt mer og mer verdsatt i ettertid av kritikere verden over. Filmen gjorde at jeg virkelig fikk øynene opp for Douglas Sirk som filmskaper. Hele materialet i filmen matcher perfekt sammen med tittelen og det er bare småting som gjør at filmen ikke får full pott.

Terningkast: 5+


Diskusjon

Omtalespalte: Klassiker

I denne spalten trekker vi frem klassike filmer innenfor filmens verden. Det er ikke så nøye hvor gammel filmene er så lenge man tenker på dem som en klassikerfilm. Filmfront ønsker å trekke frem små og store filmklassikere fra skuffene og hyllene hjemme for å anmelde dem.
Les flere spalteomtaler: Klassiker
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(5 av 6 - 17 stemmer)

Kritikker i media

  • slantmagazine.com
  • ColeSmithey.com
  • Dvdtoile.com
  • Ozus' World Movie Reviews
  • blu-ray.com
  • Dvdclassik.com
  • Martinteller.wordpress.com
  • Filmreviewsnsuch.blogspot.no
  • Filmfront
  • TVguide.com
  • Themoviescene.co.uk
  • Derekwinnert.com
  • Dvdfr.com
  • Filmsgraded.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.