Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Mamma Roma, italiensk film fra 1962

Drama Spilletid: 106 minutter

Livet som eksprostituert er ikke lett...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.06.2018]

I det halliken til den prostituerte Mamma Roma gifter seg, og Mamma Roma prøver da å starte et nytt liv som grønnsaksselger. Hun henter hjem sin 16 år gamle sønn, Ettore. Han er svært populær hos jentene og lever et problemfritt liv. Mor og sønn får et bra forhold helt til Ettore får vite om morens mørke fortid, og det blir ikke bedre av at halliken tvinger Roma ut på gaten igjen....

Annonse:

Det første som møter meg med filmen er kultivert fiolinmusikk og noen griser som slippes inn i et brylluppslokale av en livlig dame, kalt Mamma Roma, som skriker og hoier og forsøker å bli sprite opp stemningen. Hun synger til og med en improvisert sang, med brudgommen og bruden som henger seg på i en slags ‘battle’. Mamma Roma er en festlig dame som liker å drikke, feste og leve livet. Hun tar alltid mye plass overalt hvor hun ferdes.

Dette var mitt første møte med film fra den italienske filmskaperen Pier Paolo Pasolini. Det er en filmskaper som er kjent for det kontroversielle verket ‘Salò - Sodoms 120 Dagar’ som er både elsket og hatet av filmfans verden over. ‘Mamma Roma’ er Pasolinis andre film og den er satt til det samme miljøet som første film, ‘Snylteren’ fra året før. Filmen er et verk i den såkalte neorealismen, som skildrer historier fra de fattige og arbeiderklassen, filmet på ‘ekte’ steder, gjerne med bruk av amatørskuespillere.

Filmen er dedikert til regissør, Roberto Rossellini, som lagde ‘Roma, città aperta’ i 1945. Også hovedrolleinnehaver Anna Magnani spilte i ‘Roma, città aperta’, men hennes rollefigur ble drept midtveis i filmen. Pasolini vever også inn en bit om hvordan Italia endret seg fra 1945 til 1962 i Mamma Roma. Alt begynner med en lett atmosfære, men med dypere undertoner av alvor bak det hele. Filmskaperen er god på å skildre kule øyeblikk både til hverdags og til fest. Jeg liker hvordan filmen skaper stor magi uten å overdrive. Med det føles filmen veldig klassisk og regissør Pier Paolo Pasolini viser at han virkelig kan spise kirsebær med de beste regissørene i klassen. Denne filmen er tidvis svært vakker skildret og Pasolini får virkelig mye ut av filmen som skinner om kapp med solen i sort og hvitt. Det gjør at bildet blir veldig interessant å se på, selv om filmen samtidig føles veldig troverdig og ekte fremført.

Filmskaper Pasolini hadde en forkjærlighet for kristen kunst ved gjenskapelse av malerier som ‘Den siste nattverden’ av Leonardo da Vinci. Vi får også se litt direkte bruk av kroppspråk til å vise en følelsesmessig eller psykologisk tilstand i rollefiguren Ettore. Filmen vurderes av noen filmkritikere som et visuelt bevis på vanskelighetene til folket som kjempet for å leve etter den italienske fascistiske tiden. Du merker at filmen fremstår som vellykket på flere plan. Også filmmusikken føles svært klassisk utført og gir mye stemning tilbake til filmen.

Konklusjon
Filmen oppleves som litt annerledes enn ‘Sykkeltyvene’, som er kanskje den mest kjente verket i neorealismen, men til tross for at tempoet ikke er særlig høyt i ‘Mamma Roma’, føles filmen vellykket og underholdende på sitt helt eget vis. Mye av grunnen til at dette fungerer er de mange kule situasjonene og øyeblikkene som Pier Paolo Pasolini presenterer ved klassisk bruk av filmvirkemidler. Fotoarbeidet i filmen er også svært gjennomarbeidet og det får filmen til å fremstå som et stort filmverk, til tross for at filmen ikke er blant de mest kjente. Men uansett var dette for meg et lovende første møte med en filmskaper som virker å ha mye på hjertet og presterer på et høyt nivå. Det gjør at jeg kommer til å se flere filmer fra Pasolini.




Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Tusen og en natt - Kunstnerisk film med flere eventyr

Diskusjon

Omtalespalte: Utenfor Hollywood

Dette er en omtalespalte der vi trekker frem gode filmer fra filmskapere utenfor Hollwood.
Les flere spalteomtaler: Utenfor Hollywood
Underspalter:
- Dramafilm - Les flere.
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,7 av 6 - 20 stemmer)

Kritikker i media

  • ColeSmithey.com
  • Dvdclassik.com
  • slantmagazine.com
  • Filmfront
  • Cinemagazine.nl
  • Timeout.com
  • dvdjournal.com
  • Austin Chronicle
  • Filmcritic.com
  • EmanuelLevy.Com
  • Ozus' World Movie Reviews
  • Thrillmesoftly.com
  • Dvdmoviecentral.com
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Thedigitalfix.com
  • Cgiii.com

Land:

Italia

Språk:

Italiensk

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 

«Johnny English Strikes Again»

 

«Andrea Bocelli - Musikkens stillhet»

 

«For vi er gutta»

 

«Kristoffer Robin og Ole Brumm»

 

«Mary Shelley»

 

«Nothing Like A Dame»

 

«Tusen og en natt»

 

«Avengers: Infinity War»

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.