Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Barb Wire, amerikansk film fra 1996

Action, Thriller, Drama Spilletid: 98 minutter Aldersgrense: 15 år

Den slagkraftige heltinnen...

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.01.2018]

Filmen begynner i Steel Harbour i 2017, under den andre amerikanske borgerkrigen. Det gamle demokratiet er styrtet en ny tyrannisk gruppe kalt ‘kongressdirektoratet’. Det er unntakstilstand i alle byer, med unntak av Steel Harbour, den siste frie by. Steel Harbour er en isolert øy med minkende uavhengighet. Det er en by preget av kaos og kriminalitet og er tilholdssted for en ny type leiemordere...

Annonse:

Barbara Kopetski, blir kalt ‘Barb Wire’, og er en slagkraftig og selvstendig dame som dreper dem som kaller henne ‘babe’. I Steel Harbour driver Barb en nattklubb i de harde tidene. Hun trekker i mange tråder og styrer ting med sine mektige venner. Filmens historie dreies etterhvert mot noen identitetskontaktlinser som kan få fri passasje inn i Canada. Disse kommer på avveie og det er flere enn Barb som ønsker seg kontrollen over disse...

Filmen begynner med at Pamela Anderson svinger seg fra taket som en stripper i lakk og lær. Med denne voldsomme åpningscenen som ender i at en mann som uttaler 'babe' mot vår heltinne får en dødelig høy hel i pannen. Vi får se at menn forsøker å behandle Barb Wire som et sikleobjekt, men heldigvis viser Barb Wire at hun kan slå fra seg.

Pamela Anderson var et fenomen på 1990-tallet med dristige bilder i Playboy og en rolle som drømmebadevakt i Baywatch. Dette var forsøk på en skikkelig voksenfilm med Pamela Anderson i front. Filmen floppet dessverre for hennes skyld, men likevel har hun tjent seg ganske rik. I Barb Wire får du se henne i tøff utfoldelse på lerretet i svart læraktig ‘badedrakt’ med polstring for puppestellet. For de som forventer noe nakenhet i filmen, så får du det, men det er veldig minimalt og det blir bare såvidt blottet noen bryster.

Barb Wire er basert på Dark Horses tegneserie Barb Wire. Hun er en typisk tegneseriehelt som bruker noen lignende gadgets som eldre utgaver av Batman for å fire seg ned en bygning. Dette er en film som kan minne litt om en slags kvinnelig versjon av Johnny Mnemonic. Men det tro det eller ei klassikeren Casablanca som filmen er bygget på.

Husker filmen fra den kom på midten av 1990-tallet, men ikke sett den skikkelig før nå. Hadde forventet en reva film, men jeg synes ikke denne filmen er så dårlig som jeg hadde trodd på forhånd, men skjønner at det er en film som vil dele folket. Men om du er vant til litt B-filmer er dette langt lettere å se litt underholdning i. Har ikke lest tegneserien, men jeg likte nok best sci-fi-momentet med filmen, selv om dette aldri blir en film jeg kommer til å se så mange ganger. Filmen har helt klart utrolig mange mangler og brister, med Anderson i front som en som ikke kan spille på annet enn sexappell.

Fremtiden er enkelt beskrevet med vanlige biler fra 1996, samt noen militærbiler. Det er også små ansiktsløftninger i scenografien som er veldig enkel, men gjør jobben. Det brukes også enkel datagrafikk i 2017 sett fra 1996. Noen av teknologiene som taes i bruk er øyescannere istedet for nøkler. I kostymene ser menene ut som rocka 1990-talls og kvinnene mer minimal bekledning omtrent som i noen oppgraderte svarte badedrakter med nettingstrømper til. Vi får også se kongressdirektørene som er kledd som nazister.

Dette er dog ikke stødig sci-fi, likevel er filmen ganske okei laget til tider til å bevege seg litt i B-filmlandskapet. Det blir en del actionscener med skyting og eksplosjoner. Big fatso er et komisk innslag i filmen. Han blir kjørt rundt i en grabben på en hjullaster og ligger å spiser kylling til en hver tid. Mot slutten minner dette også litt om Mad Max i mer støvete sandområder og industriområder ved en havn. Det blir også noen bosskamper mot slutten der Barb Wire får bokstaveligtalt kjørt seg med en truck og kompanjongen hennes slåss oppe på en stor havnekran. Det blir en luftig avlsutning på filmen når de to jobber sammen for å overleve.

Skuespillet er dog ikke stort å skrive hjem om. Av skuespillere får du i tillegg til Pamela Anderson i front en rekke mindre kjente men solide navn som Temuera Morrison (En Gang Var Vi Krigere og Star Wars - Episode 2 - Klonene Angriper), Udo Kier (Suspiria og en rekke Lars Von Trier-produksjoner som Riket, Dogville, Dancer in the Dark, Breaking The Waves med mer), Xander Berkeley (Terminator 2, Heat og Kick-ass) og Clint Howard (Apollo 13, Cinderella Man og Austin Powers).

Konklusjon
Historien er utrolig enkel og forutsigbar, men det er noe action som trekker opp innimellom. Pamela Anderson er et dårlig men ok anker i filmen, som oppfører seg mer babe ut enn hun viser skuespillertalenter. Filmen er inne på noe utenom skuespillet til tider. Jeg har med andre ord sett langt dårligere og kjedeligere filmer enn denne. Barb Wires største blemme er nok at den forsøker å virke så alvorlig, og det er ikke alltid den klarer. Om filmen hadde spilt litt mer på sjarme og humor, kunne dette blitt myket opp en del hakk. Men dette er nok en guttefilm som delvis leverer deg brukbar underholdning med noe action underveis.

Terningkast: 2+


Diskusjon

Omtalespalte: Thriller

Den filmatiske ’thrilleren’ spiller på det engelske ordet ’thrill’, altså ’å gyse’ og få en ’spennende opplevelse’. Som en nær filmatisk slektning av genren skrekk/grøsser, frembringer gjerne også thrilleren derfor spenning og engstelse i oss, dog vanligvis da med mer lavmælte toner, stil og grep. Spenningen ligger gjerne i karakterene, deres utvikling og oss som seeres relasjoner og engasjement i dem, mer enn i rene filmatiske skrekkgrep og skremselstaktikk. Det normale trues og brytes ofte opp og skaper spenningen, og i tilfellet det nevnte menneskelige aspektet brukes gjerne betegnelsen ’psykologisk thriller’ som en av mange undergenre av thrilleren.
Les flere spalteomtaler: Thriller
Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(2,4 av 6 - 37 stemmer)

Kritikker i media

  • Combustible Celluloid
  • Laramie Movie Scope
  • SPLICEDWire
  • RogerEbert.com
  • Scifimoviepage.com
  • Chicago Sun-Times
  • Arkansas Democrat-Gazette
  • Entertainment Weekly
  • Cinerama
  • Boxoffice.com
  • Austin Chronicle
  • Palo Alto Weekly
  • The New York Times
  • EmanuelLevy.Com
  • TVguide.com
  • Dagsavisen
  • Filmfront
  • Se og hør
  • San Francisco Chronicle
  • USA Today
  • Detroit News
  • Los Angeles Times
  • Verdens Gang
  • Dagbladet
  • Aftenposten

Land:

USA

Språk:

Engelsk, Tysk, Fransk

Filmselskap:

Polygram Entertainment, Gramercy Pictures, Propaganda Films, Dark Horse Entertainment

Medvirkende

Profilerte anmeldelser

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.