Filmfronts personvernerklæring
Logg inn
Bli medlem
Short film Run Faster
 
 

Anmeldelse av Young Adult, amerikansk film fra 2011

Komedie, Drama Spilletid: 94 minutter

Småsnålt drittsekkdrama som reddes av solid skuespill

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.03.2012]
Mavis er blitt 37 år gammel og framdeles singel og fraskilt. Hun lever et kjedelig liv som forfatter, med mer fokus på realityprogrammer på TV-en og andre ting som stjeler tid som eksempekvis soving. En dag får hun en mail fra hennes kjekke High School-kjæreste Buddy Slade. Han har nettopp blitt far og har stolt sendt henne et bilde av sin nyfødte datter. Mavis som sliter med skrivesperre og da er digresjoner lett å ty til. Hun får en syk ide som hun faktisk følger. Mavis har nemlig fått det fore at hun skal kapre tilbake gamlekjæresten Buddy Slade. Hun drar til hans by og begynner på jobben med å forføre ham. Og på veien treffer hun også igjen en annen fyr fra High School i taperen Matt som alle trodde var homo. Hun kjenner ikke ham igjen og må via den usanne homohistorien for å finne ut at de faktisk gikk på samme skole. De bygger opp et slags vennskap mens Mavis åler seg innpå den i utgangspunktet så lykkelige Buddy Slade som har et fint liv fra før av...
Annonse:

I begynnelsen her ser vi trafikken i skumringen i en storby. Så ser vi et svart høy bygning. Og i et av leilighetene hører vi TV-en stå på med en dame som griner. I sengen ved siden av ligger en dame med lyst hår oppå dynen med klær på og sover. Hun våkner så til og går inn på badet og begynner å pusse tennene. Hun ser ser seg i speilet og tar av noen brystinnlegg mens hun jamrer litt. Deretter går turen inn på kjøkkenet der hun henter seg litt Cola fra kjøleskapet som hun styrter rett fra flasken. Den vesle hunden hennes skal jo også ha mat og står på to bein fordi den vil ha noe godt. Hun tar en eske med mat og detter hunden ut på balkongen for å spise. Nå går turen til TV-en, men denne gange er det et aktivitetsspill som hun spiller for å trene. Når solen er kommet skikkelig opp går hun ut på balkongen og ser utover byen mens hun spiser litt. Det er nok bra å få seg noen sanseinntrykk før hun begynner å jobbe. Hun setter seg inn på kontorpulten sin hjemme og åpner Macen sin og begynner å skrive, men etter å ha skrevet bare en setning går hun heller over til å sjekke mail. Hun er nemlig skyggeforfatter og det er ikke alltid like lett å skrive, selv om hun må ha klart et utkast innen noen få dager.

Jason Reitman er regissøren bak dette og han stå bak en knippe gode filmer allerede. Han startet sin karriere med suksessfilmen ‘Thank You for Smoking’ og fortsatte med to andre suksesser som ‘Juno’ og ‘Up in the Air ’ og med dette har han lagt grunnlaget for at mange ser på ham som en spennende og dyktig regissør. Det var derfor spennende å se hva han kunne stille opp med i denne fjerde filmen hans. Denne filmen ligner egentlig mest på hans forrige film ‘Up in the Air’, men bare fra et kvinnelig perspektiv. Men hovedpersonen Mavis i Charlize Theron skikkelse må sies å være en mye mer uspiselig utgave av George Clooneys karakter Travis Bingham i ‘Up in the Air’. Sammenligningen ligger i at de begge lever så og si liv uten den store meningen. Manuset her skrevet av Diablo Cody som også samarbeidet med Reitman på Juno. Her har hun også fått til et solid manus som har litt snert. Men til forskjell fra Juno så er dette mye mørkere. Det blir noe eget når man nærmest hater hovedpersonen her da hun ikke har evnen til å forholde seg til noen rundt henne på en normal måte. Denne Mavis er en skikkelig drittsekk og hun ser det ikke selv heller. Det gjør at dette blir fascinerende smertefullt og pinlig å følge. Reitman gjør en god innsats på regien og er dyktig på å fortelle denne historien og gi filmen litt særpreg. Man får mye stilige sekvenser som at man ser inne i fra kassettspilleren hennes når hovedpersonen hører på musikk. Og man får mer av slikt filmsnaks her underveis som beriker filmen.

Som i alle hans filmer så får man jo noe humor her. Blant annet en scene der hovedpersonen Mavis har en hund i en bag som lager litt lyd i det hun sjekker inn på et hotell. Betjeningen spør så om hun har med seg en hund og hun nekter for det selv om det er virkelig åpenbart at hun har med seg et dyr. Og resten av humoren her sentrerer seg også rundt karakteren Mavis som later til å ikke skjønne de vanlige mellommenneskelige spillereglene. For min del digget jeg den totalt kyniske framtoning. Det er ikke ofte man ser slike drittsekker på film og ikke at de får plass i hovedrollen. Charlize Theron spiller jo også rollen svært stødig. Man kjøper denne rollen, som i utgangspunktet kunne blitt veldig drøy kost å svelge da den kan vike litt mye, i hennes skikkelse. Patton Oswalt (Spence fra Kongen av Queens) er en god motvekt til Charlize Theron her. Han gjør en av hans beste roller her som nerden Matt, som er en rolle han er skapt for å spille. Oswalt klarer det å virke litt frekk og sarkastisk for å bli en person som får denne Mavis til å bli satt litt på plass.

For å oppsummere så er dette svært pinlig og jo mer filmen kommer uti jo pinligere blir den å følge. Om du ikke er komfortabel med slikt så er ikke dette filmen for deg. Denne filmen har ikke et veldig stødig konsept i utgangspunktet men man har klart å gjort utrolig mye ut av det man har her. Stødige rollekarakterer med gode skuespillerprestasjoner hjelper også på til å dra opp inntrykket. Dette er en film som ligger litt i grenseland mellom fire og fem hele veien, men jeg velger å gi dette en firer fordi jeg tror folk flest ikke kommer til å omfavne denne filmen i samme grad som kritikerne som liker at ting er annerledes. Og jeg må jo også si at det er vanskelig å skulle forholde seg til hovedrollen her som man absolutt ikke klarer å identifisere seg med og skjønne.


Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Tully - Herlig ærlig om livet som mamma
- Up in the Air - Elegant og velspilt drama
- Juno - Sjarmklump

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,1 av 6 - 34 stemmer)

Kritikker i media

  • Cinemablend.com
  • Bergens Tidene
  • Verdens Gang
  • Adressavisen
  • Dagsavisen
  • Natt&Dag
  • FilmMagasinet
  • Haugesunds Avis
  • Tønsberg Blad
  • Jyllands-Posten
  • Drammens tidene
  • Filmsnakk.no
  • Agderposten
  • Side3
  • Screenrant.com
  • Filmbloggen.net
  • Dagbladet
  • NRK P3 - Filmpolitiet
  • Filmfront
  • Avisa Nordland
  • Øslandsposten
  • Politiken (Danmark)
  • Cinemazone
  • Cine.no
  • Fedrelandsvennen
  • Hamar Dagblad
  • Berlingske Tidene
  • Teknologia.no
  • Filmz.dk
  • Stavanger Aftenblad
  • Filmbasen.no
  • Gudbrandsdølen Dagningen

Land:

USA

Språk:

Engelsk

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2018 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.