Filmfronts personvernerklæring og informasjonskapselbruk / PRIVACY & COOKIES
Logg inn
Bli medlem
 
 

Anmeldelse av Gangs of New York, amerikansk film fra 2002

Kriminal, Drama, Action Spilletid: 166 minutter Aldersgrense: 18 år

Stødig, men ikke så lett å like for folk flest

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 17.12.2011]
Vi befinner oss i New York City i 1846. William Cutting eller Bill The Butcher er leder for en barbarisk gjeng som plager gatene med sitt nærvær. Det begynner å bli så ille at presten Vallon samler sammen sin gjeng for et opprør eller slagsmål på liv og død på en åpen avtalt plass. Vallon blir drept i dette gjengopprøret mellom to rivaliserende gjengene. Det er Bill selv som dreper presten Vallon med sine to skarpe kniver. Amsterdam Vallon er sønnen til presten og han ser faren dø rett forran ham i en blodig pøl. Amsterdam tar så farvel med faren og plukker fram kniven sin og vil slåss, men kommer til fornuft og løper avgårde for å gjemme seg nede i hulene under byen. 16 år senere er Amsterdam blitt en voksen mann. Han kommer fra Hellgate og blander seg med irene og de andre tror han er en immigrant. Amsterdam slår seg ned på gamle trakter igjen der hans far ble myrdet i for å ta hevn over sin far. Han er dyktig til å slåss og kommer raskt i kontakt med gamle venner og etter hvert også hans fars omgangskrets. Byen er full av gjenger. Og Bill og hans gjeng feirer at de vant slaget der faren hans døde hver år. Amsterdam treffer også Jenny som den beste tyven i hele bydelen Five Points og en virkelig stilfull gatejente og også Bills elskerinne. Amsterdam kommer nærmere og nærmere inn på mannen som drepte hans far. Men det er blir ikke så lett å ta sin hevn som han trodde...
Annonse:

Filmen starter med at man får se et par manneøyne og hører en skrapelyd. Det viser seg at mannen barberer seg med en skarp kniv. Han lar barten stå igjen. Så kommer en liten gutt inn i rommet til ham og ser på mens han barberer seg og da skjærer han et merke i kinnet så blodet pipler fram. Han gir kniven til gutten som tenker å tørke vekk blodet, men mannen stopper ham med instruksjonen om at blodet alltid skal være på bladet. Han løfter opp guttens hake så hodet peker mot ham mens han ser på gutten og sier til gutten at en dag vil han forstå. Han slår sammen kniven og putter den i en slire som gutten holder og tar den tilbake igjen. Så hører vi en eldre versjon av gutten si ‘Noe av det kan han halvveis huske og resten hentet han fra drømmer’. Mannen som tok vare på gutten og fostret ham opp var en prest. Og presten samlet sammen en undergrunnsgjeng som stikker ut i gaten for å slåss med kniver andre våpen mot en annen gjeng.

Det hele begynner svært rått og brutalt med at vi får se folk denge hverandre med våpen og kniver så blodet spruter. Å lage film av gjengopprørene i New York var kanskje en original tanke når man laget manuset, men dette kan nok bli litt vell blodig for den jevne mann i gaten. Men om man takler slikt så er jo dette ingen dårlig film. Jeg hadde eksempelvis ikke hørt om disse gjengopprørene og man føler jo at man får innblikk i hvordan det kan ha foregått på den tiden med slike opprør som er litt mer blodig enn dem man finner i dagens samfunn og i hvert fall her til lands. Det er rart å tenke på hvordan tidene har forandret seg. I de siviliserte landene er menneskers liv blitt mer dyrebart. Dette skildrer New York i den store borgerkrigens andre år, da den irske brigaden marsjerte i gatene, var New York en by av stammer, krigsherrer, rike og fattige. Det var ingen by, snarere en digel som snart skulle smi en by. Verst var omtalen av vernepliktsloven som var den første tvungne utkallingen i unionens historie. Det blir en irsk invasjon og når nord invaderer sør invaderer irene New York. Tilbake nå irene kom, gikk New York som i feber. Etter nødsårene strømmet de til og fikk ikke akkurat en varm velkomst. Det var tusen dialekter i New York. For de innfødte lød alt likt. New York elsket og hatet William Tweed. Hvert år kom reformatorene og gjorde bydelen ‘Five Points’ verre. Man likte alltid en god brann i Points og ofte kunne man stjele noe og når purken kom ble det livlig for der ble det som regel alltid slagsmål der også når de kom fra forskjellige steder til Points.

I hovedrollen finner man Leonardo DiCaprio som Amsterdam Vallon. Han spiller som vanlig en god rolle og viser at han er det stjerneskuddet som Scorsese også har annerkjent i ham. Han er veldig god som den unge rebellen som skal forsøke å hevne sin far. Han ser jo kanskje litt for pusete ut, men det han har av ulempe for godt utseende tar han igjen i sine utsøkte skuespillerprestasjoner. Men til tross for at DiCaprio er det største navnet i denne filmen så er det Daniel Day Lewis som er den ordentlige stjernen her. Han spiller en av karrierens beste roller her og det er synd han ikke fikk sin Oscar for denne intense rollen. Han er nærmest i ett med sin rollekarakter og skaper en flott karakter. Day Lewis tar ikke lettvint på noen roller og vi husker han også for There Will Be Blood og i Gangs of New York spiller han minst like godt. Han er god på å skape ulike karakterer og det blir spennende å følge ham i kommende roller fordi man vet aldri helt hva man kan forvente av Day Lewis annet enn at han gjør sitt ytterste for å skape skuespillermagi på lerretet. Som Jenny finner vi Cameron Diaz og det er jo litt artig å få henne i en Scorsesefilm. Hun er som vanlig svært sjarmfull og det kler henne flott å være en pen frekk tyv som utnytter menn for sin egen verdi. I noen mindre roller her får vi også stjerneskuddet Liam Neeson, John C. Reilly, Brendan Gleeson og Jim Broadbent.

Regissøren her heter Martin Scorsese og er en av de største regissørene Hollywood har avlet. Han lager veldig mye film og står for en god del minneverdige produksjoner som Taxi Driver, Goodfellas, Casino og The Departed for å nevne noe. Gangs of New York er ikke en av hans ypperste filmer, men det er dog en interessant film og alltid når Martin Scorsese kommer med ny film så er den som regel aldri dårlig og vel verdt å se. Denne filmen skildrer en voldsom affære og filmen er også litt mørk og litt sær. Det er et realt drama, men det er nok ikke noe alle klarer å identifisere seg med her, fordi dette er ikke et vanlig hevndrama godt mot ondt. Dette er mye mer nyansert og man kommer godt inn på begge sider her. Det er jo ingen vanlige helter her og man skildrer gjengopprørene som er fult av tyver og andre mordere som morder for det de tror på og for å overleve selv. Dette er nesten en slags skildring av en krig i byen. Man kan nok si at også Scorsese drar fordel av litt av hans mafiafilmhåndverk inn i dette. Det er jo ikke helt ulikt slik noen av disse gjengene driver på her særlig Bill som nesten driver hele byen på sitt helt egne vis. Det er mange kvaliteter med denne filmen som en ikke klarer å ignorere når man ser den. Her får man god regi av Scorsese med også kvalitet i de fleste andre ledd også. Det er godt fotoarbeid, flotte kostymer, ypperlig klippearbeid og en upåklagelig scenografi. Og med passende musikk og stødig skuespill så blir dette svært minneverdig til tider.

Dette er som sagt ingen dårlig film, men den er nok litt vanskelig for folk flest å relatere seg skikkelig til og derfor kan nok dette virke litt kjedelig på noen. Filmen er dog produsert med solid kvalitet og man har forsøkt å gjøre dette så minneverdig som mulig. Man har også en del scener her som er veldig gode som eksempelvis knivkaste scenen til Bill foran en fullsatt sal. Selve karakteren Bill er jo med å gjøre denne filmen virkelig interessant. Uten ham og Day Lewis så tror jeg kanskje dette kunne falt veldig igjennom. Man får også en del spenning knyttet til det voldsomme oppgjøret som venter mellom Bill og Amsterdam. Det er jo ikke lett å skulle stå opp mot en så fryktet og voldsom fyr som det Bill er og vår hovedperson må gå noen runder før han blir heltemodig nok til å skulle komme i skikkelig kamp med Bill. Det at Amsterdam går gjennom en utvikling i hans karakter og lærer av sine feil her gjør at dette blir bedre og kanskje lettere for folk å følge etter hvert. Her har man ikke noe voldsom moral i filmen heller og det er kanskje den folk flest her føler de mangler litt her. Det er dog Øye for øye og tann for tann som i første rekke gjelder, men det blir litt for avansert bilde etter hvert her. Det blir spørsmål om respekt og å sloss som en mann og ikke snikmyrde. I disse tider ser det ut som om alt skulle alt være skikkelig blodig for å være verdt noe. Alle drap og oppgjør skulle vises fram på skryteplassen. Det var slik man bygde opp frykt og skapte posisjon i New York på denne tiden i følge filmen her.

Dette er mer en blodig skildring av gjengene i New York som tittelen selvsagt antyder. For de som er ute etter et gripende drama eller en sann helteskildring så er dette langt fra det. Det er dog personer som viser stort mot her. Det er kanskje litt vanskelig å forstå hva man egentlig kjemper for her. New York var jo i følge filmen mer en digel som skulle forme seg til en by, og det er vel noe av det man ser her. Men i alt anarkiet man finner her så er det litt vanskelig å få den klare oversikten. Kanskje man kunne laget en litt mer almen historie rundt det hele, så kunne dette blitt litt bedre. Scorsese har laget en vanskelig film å like, men uansett har Scorsese klart å lage en ganske særegen film her på mange punkter. Filmen er kanskje også litt for lang og den er også svært omstendelig laget til tider som ofte er litt av stilen til Scorsese, men man kunne nok kuttet ned dette noe. Alt i alt er dette en film som man anerkjenner som en god film, men den er ikke helt legendarisk og er et godt hakk ned fra Scorseses store mesterverk. Man kjenner igjen Scorsese her og det er flott å se. Slutten kan nok også for mange virke litt meningsløs her og svært kjip for den jevne filmtitter og også kanskje ikke helt det man følte at filmen hadde bygget opp for så lenge. Her får man i denne filmen et litt usminket og kanskje litt reelt bilde av hvordan det kunne ha vært, for i slike gjenger som dette er vel egentlig ikke full av helter, men man får her mer historien om det som skapte New York til å få den roen slik at den kunne bli en skikkelig by og ikke bare et anarki. Jeg ruller en svak femmer for dette.


Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom
- Titanic - Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

Les også anmeldelser av andre filmer med samme regissør:
- Silence - Kanskje en av årets hittils beste filmer
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- Hugo Cabret - Sterk filmmagi med svakheter
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- The Departed - Kan man gjøre en thriller bedre enn dette?
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Bringing Out The Dead - Gripende feel-bad-film
- Kundun - Vår tids Dalai Lama har sine kamper i livet
- Casino - Mafiaunderholdning i særklasse
- Cape Fear - Scorseses Cape Fear-remake fungerer
- Mafiabrødre - Scorseses mafiamesterverk
- The Last Temptation of Christ - Martin Scorseses film om Jesus
- The Color Of Money - Biljardreven lærer opp ungfolen i spill for penger
- The King of Comedy - Mannen som gjør alt for å komme på TV...
- Den Rasende Oksen - Sammen blir Scorsese og De Niro dynamitt!
- Taxi Driver - Taxisjåføren du aldri glemmer!
- På skyggesiden - Scorseses første mafiafilm er overraskende solid

Diskusjon

Les mer om filmen
Gjennomsnittskarakter:
(4,6 av 6 - 46 stemmer)

Kritikker i media

  • Bergens Tidene
  • Dagbladet
  • Aftenposten
  • FilmMagasinet
  • Filmfront
  • Filmguiden
  • Se og hør
  • Bergenpuls
  • Jyllands-Posten
  • Cinemazone
  • B.T. (Danmark)
  • Nettavisen
  • Filmnytdvd.dk
  • Filmlisten.no
  • Verdens Gang
  • Dagsavisen
  • Filmbyen
  • Berlingske Tidene
  • Filmanmelderen.no
  • Politiken (Danmark)
  • Ekstra Bladet (Danmark)
  • Filmz.dk
  • Cinerama
  • Cinemablend.com

Land:

USA

Språk:

Engelsk, Gaelic

Filmselskap:

Touchstone Pictures, Miramax Films

Medvirkende

 
 

   Filmfront.no © Filmfront AS 2019 Les mer om filmfront

   Alle navn, merkenavn og bilder er copyright til de respektive eiere og skapere.